Pages

Sunday, July 17, 2011

~kahwin -dapat anak percuma~

Salam...entah kenapa tiba2 aku terfikir tentang isu perkahwinan...
(bukan gatal)...
perkahwinan yang melibatkan anak dara dan duda.....mungkin fikiran aku yang suka berfikir tentang apa yang terjadi pada diri sendiri atau orang sekeliling
bagi aku, benda ni bukan la sesuatu isu yang besar...
dan tidak salah pon dari segi agama....
selagi anak dara tu bukanlah penyebab kegagalan perkahwinan duda tersebut,
bagi aku tidak ada masalah...tapi adatlah, perhubungan macam ni mesti akan dapat tentangan dan dugaan..samada daripada keluarga sendiri atau orang sekeliling....MAK dan AYAH terutamanya mesti akan mempertikaikan, .
'tak ada lelaki lain ke yang boleh dibuat suami? lagi2 kalau anak dara nak berkahwin dengan duda yang ada anak
(10 orang ke, mampu jaga? ha2)
MAK dan AYAH mana tak risau, sudah la anak itu baru pertama kali nak mendirikan rumah tangga
(baru nak timba pengalaman baru menjadi isteri dan mempunyai keluarga sendiri)..sudah nak kena jaga anak2 si duda tersebut.(kalau yang ada anak la)...
kalau dapat anak2 tiri yang memang tak boleh kamceng dengan mak baru, macam mana?
mesti susahkan...lagi satu, MAK dan AYAH mesti mempertikaikan kenapa perkahwinan duda sebelum ini boleh runtuh?...
mesti ada sesuatu terjadi = rahsia perkahwinan

yang terjadi..yang tak siapa tahu...



*perkahwinan adalah sesuatu yang INDAH*


kadang2 MAK dan AYAH boleh membayangkan macam-macam sebab..
(bukan nak mencari salah duda tersebut, cuma ambil langkah berjaga2)
aku pernah juga menyuarakan kalau la aku berkahwin dengan duda +anak 2
(test market dekat mak!), mak awal2 lagi dah cakap..
'kalau boleh carilah yang BUJANG' (dalam nada yang tegas)..aku balas' 'tapi kalau dah jodoh nak buat macam mana kan mak?'
mak aku cakap.
' susah sebenarnya kahwin dengan duda ni..lagi-lagi yang dah ada anak'
..
aku hanya mampu diam dan tersenyum...
(nak cakap apa lagi kan, kalau mak dah cakap macam tu)

ok, dekat sini aku sediakan kelebihan dan kekurangan anak dara berkahwin dengan duda..samada yang mempunyai anak atau tidak (hanya pandangan aku sendiri)


KELEBIHAN:


1. Suami kita mungkin lebih matang dalam selok belok perkahwinan
(pergaduhan mungkin akan kurang berlaku)



2. Mungkin kita boleh jimat kos perkahwinan (yela, mak mertua mesti cakap anak dia duda..nak buat besar-besaran buat apa)



3. Dapat anak segera..seronok..lagi2 yang senang dijaga (siap boleh panggil kita mak, bukan mak cik)



4. Mungkin perkahwinan kita akan lebih tenang dengan adanya suami yang berpengalaman (konon la.)



5. Yang lain, fikir la sendiri..apa kelebihan yang boleh dicari dalam diri duda tersebut, mungkin itu adalah kelebihannya...:D



KEKURANGAN:

1 Mesti mendapat tentangan hebat dari keluarga sekaligus menyebabkan suami kita susah untuk diterima dalam keluarga kita..(bukan semua keluarga menentang)



2. Kita mungkin mencintai duda tersebut, tetapi bukan anak2 dia kan...



3. Kita mesti akan dibandingkan dengan bekas isteri suami kita yang dulu (lagi2 kalau dia adalah menantu pilihan mak mertua kita) *mesti sentap la*



4. Anak2 suami kita juga mungkin tak menyintai kita atau erti kata lain, tak senang dengan kita..



5. Cuba kahwin dengan duda dulu tersebut..lepas tu baru boleh tahu kekurangannya...;D



*APA YANG PENTING, KITA KENA FIKIR SEMASAK-MASAKNYA SEBELUM MEMBUAT SEBARANG KEPUTUSAN..SEMOGA KITA BERTEMU PASANGAN HIDUP YANG SEJATI..AMIN..*


*Berdoalah kepada ALLAH agar sentiasa diberi petunjuk dan kebenaran dalam membuat keputusan*

No comments:

Post a Comment